گروه برنامه ريزي، نظارت و ارزيابي
هدف الگويابي، شناسايي فرآيندهاي حاكم بر نظام پژوهش و فناوري پژوهشگاه، برنامه ريزي و هدفگذاري بر اساس شاخصهاي عملكردي و شناسايي نقاط قوت و ضعف سيستم بر اساس برنامه هاي مصوب و پايش مستمر فرآيندها
ساختار سازماني
مدیریت برنامهريزي، نظارت و ارزيابي مستقيماً با رياست پژوهشگاه در ارتباط بوده و در 4 حوزه اصلي فعاليت دارد: آمار، برنامه ريزي، تضمين كيفيت و كنترل پروژه
وظایف مدیریت برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی
- اجرای مصوبات و دستورالعملهای شورای نظارت وارزیابی آموزش عالی.
- جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز در چارچوب مصوبات شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی و تجزیه و تحلیل داده ها و دسنه بندی اطلاعات مربوط به آن و ارائه گزارش به شورای نظارت و ارزیابی.
- همکاری با گروههای نظارت و ارزیابی اعزامی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- تهیه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پژوهشگاه و ارائه آن به شوراهای مربوطه.
- تهیه و تنظیم برنامه های اجرایی به منظور اجرای دقیق پروژه ها طبق برنامه های زمان بندی شده.
- نظارت و پیگیری و کنترل چگونگی اجرای پروژه های مصوب با ارائه سیستم های کنترل.
- ارزیابی ارتقاء کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، اجرایی و میزان کارائی برنامه ها و مقررات و تهیه گزارشات مربوط براساس عوامل و شاخص های تعیین شده از سوی شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی و ارائه آن به ریاست پژوهشگاه جهت انعکاس به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- جمع آوری و ارائه نظرات و پیشنهادهای لازم در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، اجرایی و ... در پژوهشگاه.
- ایجاد هماهنگی و ارتباط میان شورای نظارت و ارزیابی و مدیریت نظارت و ارزیابی پژوهشگاه.
- ارزیابی روش تدریس اعضاء هیأت علمی پژوهشگاه و تلاش در جهت انتخاب مناسب ترین روش تدریس برای هر موضوع درسی از طریق تکمیل فرم های پرسشنامه توسط دانشجویان و نظرخواهی از دانش آموختگان در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه آموزش و پژوهش در پژوهشگاه.
- بررسی و تصویب طرح های مربوط به نظارت و ارزیابی پژوهشگاه.
- بررسی وضعیت آموزشی، پژوهشی و رفاهی اعضاء آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه و یافتن شاخص ها و عوامل تأثیرگذار بر کیفیت آموزش و پژوهش.
- بررسی و ارزیابی مستمر کارکرد گروه های پژوهشی، پژوهشکده ها و واحدهای تابعه پژوهشگاه و ارائه گزارش به معاونت های ذیربط پژوهشگاه.
- بررسی مشکلات و موانع رشد کیفی آموزش و پژوهش در پژوهشگاه و ارائه طرح های مناسب جهت بهبود و افزایش سطح کیفی آموزش و پژوهش پژوهشگاه.
- ارتباط با دانشگاه های معتبر جهان و کسب اطلاع از نحوه تلاش ها و دستاوردهای نوین در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد پژوهشگاه و استفاده بهینه از آن.
- نظارت و ارزیابی منظم فعالیت های مدیران پژوهشگاه با هماهنگی و همکاری معاونت های ذیربط.
- برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای اعضای هیأت علمی، مدیران و کارشناسان ذیربط پژوهشگاه در جهت ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، اجرایی و ... پژوهشگاه با هماهنگی معاونت های مربوط.
- انجام بررسی های لازم در زمینه تغییر و یا توسعه برنامه های درسی و آموزشی و ارائه پیشنهاد به معاونت های پژوهشی و فناوری پژوهشگاه.
- تهیه آئین نامه و دستورالعملهای لازم در زمینه مربوط.
- نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات پژوهشگاه و ارائه گزارش موارد تخلف به ریاست پژوهشگاه و یا معاونت های ذیربط.
- انجام سایر امور محوله در زمینه نظارت و ارزیابی از طرف ریاست پژوهشگاه.
فعاليتها
1. جمعآوري اطلاعات و طبقهبندي آنها و بهروزرسانی آخرين اطلاعات آماري
- ارائه آمار و اطلاعات براساس نياز رياست پژوهشگاه
- همكاري در تامين نيازهاي آماري افراد، سازمانها و نهادها در چهارچوب ضوابط و مقررات اداري
- پردازش آمار جمعآوري شده با استفاده از نرمافزارهاي مربوطه جهت تهيه گزارشهای عملكرد ساليانه پژوهشگاه
- نظارت بر سامانه اطلاعات اعضای هیات علمی
2. اهم فعاليتهاي حوزه برنامهريزي
- الگويابي، طراحي و تدوين برنامههاي راهبردي و ساليانه پژوهشگاه
- تدوين شاخصهاي ارزيابي عملكرد و بازنگري آنها
- نظارت بر اجراي صحيح برنامهها و ارزيابي ادواري اهداف كمي و كيفي
- برنامهريزي جهت طراحي سيستمها، فرآيندها و تهيه دستورالعملها و روشهاي انجام كار
- تجزيه، تحليل و آسيبشناسي ساختار سازماني در پژوهشگاه و ارائه پيشنهاد اصلاحي به منظور درج در برنامههاي كوتاه و بلندمدت پژوهشگاه
- برنامهريزي جهت طراحي، تدوين و استقرار سيستم مديريت عملكرد
- تجزيه وتحليل گزارشات دورهاي از ارزيابي عملكرد واحدهاي سازماني
3. اهم فعاليتهاي حوزه تضمين كيفيت
- تدوین دستورالعمل و طراحي نرمافزار تخصیص پژوهانه (Grant) اعضای هیات علمی پژوهشگاه
- پیادهسازی الزامات استقرار استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفهای OHSAS 18001: 2007 به منظور اخذ گواهینامه از مرجع اعتباردهی معتبر
- استقرار و نگهداري استاندارد سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008 و پایش مستمر فرآیندها
- تعيين خطمشي و اهداف كيفي پژوهشگاه
- تدوين دستورالعملهاي كاري و ساير اسناد سيستم مديريت كيفيت
- تجزیه و تحلیل مشاهدات بدست آمده از مميزيهاي داخلي و خارجي در راستای بهبود کیفیت
و شناسايي نقاط بهبود و ارائه پيشنهادهاي لازم در خصوص بهبود عملكرد
- برگزاری ممیزیهای داخلی
4. اهم فعاليتهاي حوزه كنترل پروژه
- ارائه برنامه زمانبندي اجراي پروژه به مجري طرح پيش از اجراي پروژه
- كنترل هزينهاي و زماني پروژهها
- تهيه گزارشهاي متنوع تفصيلي از پروژهها جهت ارائه به مديريت
- بهروزرساني بانك اطلاعاتي پروژهها
- شناسايي عوامل و علل تاخير پروژهها به منظور تصميمگيري به مديريت
- استانداردسازي اطلاعات پروژه ها
- تهيه آييننامههاي مرتبط با پروژه ها و جاري نمودن آنها
- اجراي روشهاي اجرايي مرتبط جهت پيشرفت واقعي پروژهها
دستاوردهاي اخير
- انجام مطالعات مربوط به ارتباطات سازماني مناسب با ساختار سازماني
- ايجاد هماهنگي با واحدهاي مختلف سازمان به منظور تدوين شاخصهاي ارزيابي در راستاي برنامه اجرايي سال جاري
- تهيه گزارش برنامهريزي استراتژيك پژوهشگاه برمبناي كارت امتيازي متوازن
- بسترسازي براي شناسايي فرآيندهاي سازمان در قالب كارت امتيازي متوازن و طراحي سيستمهاي اطلاعاتي لازم
- بسترسازي براي توسعه سيستمهاي بهبود بهره وري
نام و نام خانوادگي
|
عنوان
|
ايميل
|
شماره تماس
|
|
محمدعلي نيكوئي
|
مدير برنامهريزي، نظارت و ارزيابي
|
M.Nikouei@ippi.ac.ir
|
48662006
|
|
آمنه يوسفي
|
كارشناس كنترل پروژه
|
Am.Yousefi@ippi.ac.ir
|
48662133
|
|
شبنم حقدين
|
كارشناس ارزيابي
|
S.Haghdin@ippi.ac.ir
|
48662024
|
|
مهسا محمودي مقدم
|
كارشناس برنامهريزي
|
m.moghaddam@ippi.ac.ir
|
48662263
|
|
سولماز دانشگر
|
كارشناس تضمين كيفيت
|
S.Daneshgar@ippi.ac.ir
|
48662314
|
|
|